Olika sömnbrister för män och kvinnor?????

Altså jag satt och funderade på en sak om sömnlös, medans man hörde simon pladdra på i luren om att han var så trött.......Ja jo vist det är han säker det e jag oxå, men på olika sätt.....

Jag räknade ut att medans barnen är små och äter på natten så kommer man aldrig i den djupa sömnen som man måste ha.
om vi säger så här att en bebis äter 1-3ggr per natt upp till 9månader, dom lägger sig för natten vid ca 22.00 och vaknar ca 07.00 då har dom ätit då åt dom innan dom somnade sen nästa gång vid 01.00 sen nästa vid 04.00 sen vid 07.00 då dom sen helst vill stiga upp.....så eftersom man vill ha lite fritid när barnen sover och koppla av i tystnaden innan man själv kan gå och sova....så har man lyckats fått ca 3-4timmars sömn under natten samanlagt...eftersom vid varje matning (om man inte ammar) så ska man stiga upp snapt och tillaga maten och sen hålla den på plats medans man försöker hålla ögonen öppna tills barnet har ätit klart, sen tar det ibland ett tag innan man somnar om om man inte var så snabb att kroppen inte hann reagera att man var upp en vända......

så om vi räknar med 3,5timmar per natt
1 vecka-24,5timmar
1månad-98timmar
9månader-882timmar

normalt behöver en vuxen ca 7timmar sömn per natt då
1vecka-49timmar
1månad-196timmar
9månader-1764timmar

så på 9månader ligger vi back på 882 altså det dubbla :-/   men då har jag inte räknat med dom nätter som barnet är sjuk eller tänder på gång.

det går 24timmar på ett dygn altså har jag ca 37dygn som är då 9månader att ta ut i sömn....tänk att sova så länge.

Så när jag hörde simon i luren när han sa att han var trött då sover han så fort han inte e på jobb INTE KONSTIGT DÅ....sover man för mycket blir man trött......som när han jobbar från 23.00-07.00 så sover han till en 18.00 fast han igentligen bara ska sova till 14.00 altså 4timmar för mycket.....man kan bli LITE irriterad på sånt särskilt när han säger att jag inte vet hur det e att vara trött ....... ;-(......Simon är nog bra och jobbar och står i men jag tror han skulle vara lite piggare om han inte sov så mycket.



Kommentarer
Postat av: emilia

jobbigt när man ej kan sova tillräckligt!! men våra bebisar ha aldig ätit så mycket på nätterna,kanske en gång per natt i vissa perioder...och här somnar barnen ca 20.00 ibland lite tidigare,och vaknar kanske halv7...men sen gnäller de ju vissa nätter och kan ej sova ibland osv,men men de är snart äldre:) kram åt er alla!! p.s P är så snäll så han stiger upp på nätterna oftast,tom när han jobbar,även om jag är vaken,jag vaknar ju av allting typ....ha en fin sommar!

2008-08-03 @ 20:26:52
URL: http://www.emilianyman.blogdrive.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0